Dronex

februari 2019 – mei 2019

logo gevonden op www.kuleuven.be

ECOMAN is een praktijksimulatiespel gemaakt door KULeuven. Het spel is gericht voor laatstejaarsstudenten Handel op de secundaire school. We moesten klassikaal een fictief bedrijf overnemen en runnen. Iedereen kreeg een functie en moest rond zijn functie bepaalde beslissingen nemen. Ik was de marketing- en productiedirecteur van ons bedrijf ‘dronex’. We verkochten drones. We moesten de productie, marketingbudget, en nog veel dingen zelf bepalen. We hebben geïnvesteerd en dus veel risico’s genomen.

Tijdens het spel hebben we allemaal een economisch inzicht gekregen. We wisten alles op theorie, maar het was helemaal anders in praktijk. Het was veel leuker. Het voelde heel realistisch en ik besefte dat ik zoiets graag doe. Het heeft me veel geholpen om een studiekeuze te maken op de hogeschool.

Jammer genoeg hebben niet alle middelbaarstudenten het kans om mee te doen aan zo een project. Ik vind dat elke school en elke richting mee moet doen aan dit soort spel. Het creëert inzicht bij studenten. Het is een grote verantwoordelijkheid die ons gegeven wordt. Zelfs ons leerkracht die dat tien jaar lang doet zei dat ze elk jaar iets nieuws leert uit dat spel.

We hebben ons bedrijf en onze functie gepresenteerd in vier verschillende talen! Nederlands, Frans, Engels en Duits. Dat was zeker en vast een grote uitdaging! Maar het is ons gelukt want uiteindelijk heeft ons team heeft het spel afgerond als winnaar met 84%.